Starka svenska insatser på Masters-EM i tyngdlyftning 2025
Masters-EM i tyngdlyftning 2025 avgjordes i Durres, Albanien – en tävling som inleddes med viss logistikröra men som ändå slutade i blågul succé.
Trots initiala frågetecken kring arrangemanget – med ett ofärdigt tävlingsområde, röriga hotellförhållanden och snålt tilltagna faciliteter – levererade det svenska veteranlandslaget på hög nivå. Totalt plockade den svenska truppen hem 17 medaljer, varav nio guld, fem silver och tre brons.
Sigridur Jonsdottir slog dessutom värdsrekord i ryck med 57 kg, följde upp det med ett till på 59 kilo och även ett sammanlagt världsrekord på 129. Stort grattis!!
Herrarna stod för merparten av gulden – sex till antalet – och noterade dessutom två silver och ett brons. På damsidan blev det tre guld, tre silver och två brons. Med tanke på att mästerskapet samlade hela 917 deltagare från hela Europa, är det ett styrkebesked som heter duga.
Tävlingsdagarna präglades av högt tempo, trånga uppvärmningsytor och intensiv atmosfär, men också av effektivt tekniskt genomförande och skarpt funktionärsarbete på tävlingsgolvet.
Utanför lyftarpodiet bjöd Durres på sommarvärme och kulinariska höjdpunkter, vilket blev ett välkommet avbrott för många i det annars intensiva tävlingsschemat.
Kongressen som hölls i samband med tävlingen genomfördes utan större dramatik, även om dopningsrapporteringen från tidigare internationella mästerskap gav anledning till eftertanke.
I fokus står de svenska veteranernas prestationer – och de var inget annat än imponerande.
Tävlingsboken med alla resultat här pdf, 2.5 MB, öppnas i nytt fönster.
Text